S.O.C.K.E.R.B.O.M.B.A.D

S.O.C.K.E.R.B.O.M.B.A.D

DIABETIKER? Bli frisk med lågkolhydratkost - Minimera medicinering


DIABETES TYP 2: Är du dömd att medicinera eller finns det ett alternativ?

DE SJUKA KOSTRÅDENPosted by ulfstenstrom Mon, November 10, 2014 11:59:37
DIABETES TYP 2
Varför? DT2 utvecklas pga hormonell obalans i kroppen. Konsekvenserna blir över tid förhöjt blodsocker och insulin, högt blodtryck, fetma, höga blodfetter. Dessa symptom kallas gemensamt för METABOLT SYNDROM, och är förstadium till DT2.

ORSAKERNA till obalansen kan vara många;
- långvarig stress (ekonomisk, social, medicinsk, mental, eller fysisk smärta)
- sömnstörningar (snarkning, apnéer)
- Kost som motarbetar kroppens behov (socker, för mycket kolhydrater, tillsatser, processad mat, för lite riktigt fett, alla typer av godsaker, näringsfattig massproducerade livsmedel)
- Bristande motionsvanor (en konsekvens av ovanstående lika ofta som orsak till ovanstående).

KONSEKVENSER (om obehandlad DT2)
En ytterst obehaglig sjukdom som efter många år leder till ett eller flera av följande exempel:
- blindhet
- benamputationer
- njurkollaps/transplantation
- hjärt/kärlsjukdom
- proppar
- bensår
- demens

SJUKVÅRDENS LÖSNING
- Insulinsprutor
- Metformintabletter (eller motsv.)

Denna dagliga "behandling" görs med motiveringen att "du måste få unna dig att äta normalt, som alla friska gör". Man tar alltså Insulin för att minska blodsockertoppar, som i sig beror på att du "äter normalt"!?
Hmmm.... här är det något som inte stämmer!
Försäljning av Diabetesmediciner är en mångmiljardindustri och det är ingen tvekan om att läkemedelsbolagen har filosofin att hålla oss diabetiker "lagom sjuka" med mediciner som motvikt till försjukligande kost. På så vis blir vi långvariga och ytterst lönsamma kunder/patienter.
Problemet är att över tid, går vi in i det som sjukvården kallar "Naturalförloppet". En långsam, men stadig process som försämrar allmäntillståndet som kräver mer och mer medicinering eller högre doser för att klara vardagen.

TRÄNINGSINDUSTRINS INSTÄLLNING
Om du är överviktig (och därigenom löper större risk för DT2), så är du enligt många inom träning, hälsa och läkarkåren "lat och glupsk".
Då kan det vara skönt att få höra att så inte är fallet alls. Den hormonella rubbning jag skrev om överst, är orsaken. Gym, kläder, skor, träningsmagasin, kosttillskott m.m. är också en mångmiljardindustri. Ofta med budskapet att du måste träna för att gå ner i vikt. Det stämmer bara delvis. Du går ner i början om du varit inaktiv en längre tid. Men energi man gör av med måste ersättas, dvs äta mer.

Den gamla Kaloritesen stämmer inte heller. Dels för att kalorier av fett inte tas upp av kroppen på samma sätt som kalorier av kolhydrater eller socker. Dels för att alla kalorimätare på löpband och andra träningsmaskiner är utformade med en standardalgoritm som är baserad på en normalviktig, frisk och ung människa. Det är omöjligt att "mätaren" visar korrekt för alla olika individer med så olika förutsättningar. Så glöm kalorihetsen! Idag!

Konsekvenser av ibland kraftig övervikt är ju också minskad energi, större belastning på leder, skelett, muskler och hjärta. I det läget är det varken troligt eller nyttigt att utsätta sig för tränings/läkar/bantningskårens mantra - "rör på dig mer och ät mindre" för bättre hälsa. Men hur ska man göra då?

DET FINNS EN MYCKET BÄTTRE LÖSNING
Du behöver inte drabbas alls av det Metabola syndromet eller dess konsekvenser! Alternativt kan du bli av med syndromet. En enkel kostomläggning (ingen bantning, ingen hunger) räcker för att normalisera ALLA dina blodvärden och därigenom göra dig om inte helt, så i alla fall i stort sett oberoende av medicinering. Oavsett hur länge du hittills använt dem.

OM DU BLEV NYFIKEN HUR DU KAN BLI FRI FRÅN DT2-SYMPTOM UTAN BANTNING - UTAN HÅRD TRÄNING
Kontakta mig så lovar jag att du inom 8 veckor kommer uppnå en hälsa du inte sett röken av på länge. :-) Referenser finns!

Välkommen!

#diabetestyp2 #diabetes #metaboltsyndrom #viktminskning #bantning #diabetesrådgivning

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.